~ kEmAnIsAn ImAn~

Orang yang beriman itu adalah mereka yang membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah swt. Serta mereka percaya dan yakin kepada Allah swt.

Akan tetapi sedarkah kita, sesuatu perbuatan yang kita selalu lakukan atau dikatakan menjadi tabiat lama kelamaan kita akan merasakan ia suatu yang biasa pada diri kita nanti. Sebagai contoh, kita selalu mengamalkan minum air masak pada waktu pagi. Mula-mula kita merasakan itu adalah petua kesihatan, tapi lama kelamaan kita sudah rasa biasa dan tidak menganggapnya apa2 lagi. Begitu juga dalam beribadat, solat 5 waktu adalah kewajipan kita untuk menunaikannya. Sebagai orang Islam kita akan menunaikannya kerana ia adalah kewajipan. Tapi lama2 kita akan merasakannya suatu yang biasa serta tiada rasa kemanisan lagi.

Oleh sebab itu, Allah uji orang yang beriman sebab Allah mahu orang yang beriman itu selalu mengingatinya. Maka janganlah kita mengeluh dengan mengatakan aku sudah beriman dan berbuat apa yang disuruh, tapi kenapa lagi aku diuji? Ini kerana Allah tahu akan hambanya, tapi kita sebagai manusia akan terus lalai dan leka melainkan dikejutkan oleh Allah swt.

::❤ Bersyukur lah jika diuji oleh Allah, tanda Allah sayangkan kita agar kita selalu mengingatiNya <3::

By nuraminamyblog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s