~kuasa sebuah hati~

  ” Tuhan memberikan kita 2 mata untuk melihat, 2 kaki untuk berjalan, 2 tangan untuk bekerja, 2 telinga untuk mendengar, tetapi kenapa hati kita cuma satu sahaja? Adakah kita perlu mencari pasangannya?”.

Nasihat Ibnu Qayyim: Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt. Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan  Allah swt. Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt. Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu, dan berjumpa denganNya.

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan terpadam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qada’ dan qadarNya serta sentiasa sabar sehingga menemuiNya. Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu. Apa yang hati kata lain dari bicara mulut. Mereka sering tidak bersefahaman. Mulut sering sahaja menagih janji sedangkan hati memendam rasa. Namun akibat dari tindakan diri akan dirasai oleh keduanya.

Cinta adalah anugerah akan menjadi indah jika memanfaatkannya, Cinta sejati hanya sekali dalam hidup ini. Tiada istilah buta bagi yang celik. Ketika ada sedih, susah, rasa sendirian dan gundah di hati, ia datang dari fikiran yang selalu dibelenggu oleh pendustaan pada diri sendiri….. 

By nuraminamyblog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s