~bola~

Sebut sajer pasl bola, sape yg x tahu…benda yg berbentuk bulat, yg peranannya adlah utk di tendang… skrg di mana2 kita dgar tntg bola, mmg smgt giler la..lbih2 lg Malaysia dh menang dlm piala AFF mlm td smsa mlwan Indonesia. apa lagi, ada yg bersorak hurey..x termasuk lg berkonvoi..hahaha.

tp mmg hairan bin ajaib, jika kita pikir2 kn..x ke kurg rasional, kerana bola sebiji kita sanggup kejar..bkn sorang tp ramai. apa istimewanya bola tu smpi nk kejar mcm tu sekali? huhuhu…sape2 peminat bola pasti marah bila baca blog ni, tp jgn marah dulu..baca dulu smpai hbs apa yg ingin di perkatakn di sini..pastu barulah beri komen..ahaks:-)

cuba kita kaitkan main bola tu dgn kehidupan kita, ada sama kn? ermmm…x faham yea? ok,sy cba jelaskn agar kita sntiasa merasa hidup nie selalu ada kaitan… naper org suka main bola ek? sbb bola tu sbiji, jd yg sbiji tu xkn sume dpt pling x pon sorang je yg akan dpt bola tue atau xde sape yg dpt..payah kn? hah..tu la manusia, yg payah tu la diorang mkin nk dptkan..btol kn?

kenapa manusia mcm tu? sbb hasil dari kita penat n payah cari tue lebih bermakna dari kita dptknnya dgn senang.

 seperti jika kita ada wang..jika wang tue hasil pemberian ibu bapa kita, kita x rasa sayang nk habiskannya n x mrasa apa2 (segelintir je la). tp jika itu wang hasil titik peluh kita sndiri, mmg kita btol2 buat budjet ala bank ngara gitu..yea dak? sbb hasil titik peluh x sama dgn pemberian org sbb kita x merasa apa org itu rasa…

 al-kisahnya, kita hidup nie harus berusaha supaya hasil yg kita dpt nanti kita akan merasa amat bermakna n bersyukur.  x kira la, berusaha dlm pelajaran ke, kerjaya ke, membina rumahtangga ke…sbb atas dunia nie xde yg percuma. kalo nk tunggu bulan jatuh ke riba je, takot2 durian plak yg jatuh..kn nayer…

apa2 pon syabas sy ucapkan kepada team HARIMAU MALAYA kerana dh menang menewaskan GARUDA (4-2)… bg yg kalah, jgn pantang mundur sbb dh adat bermain n teruskn lg usaha di masa depan.. jangan pula kita nk menutupi malu kita dengan mencari helah lain, krn jika kita selalu menggali lubang takot2 kita plak yg terpijak lubang tue sendiri..jd, pikir2 kn lah…MALAYSIA BOLEH! 

 

By nuraminamyblog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s